tirsdag den 19. april 2011

Introduktion


Denne blog handler om den tidligste danske punk i perioden fra 1977-1982. Hovedfokus er lagt på den københavnske punkscene. Bloggen beskriver stort set alle de bands, der spillede en rolle på denne scene. Samtidig er de fire store københavnske punkfestivaler Concert of the Day (1978), Concert of the Moment (1979), Concerto de Nobrainos insanos (1980) og Nosferatu Festival (1982/83) beskrevet samt de vigtigste spillesteder og markante enkelt-personer i miljøet som Jesper ReisingerEddie HaircutCamilla Høiby m.fl.

-----------------------

Sods, der debuterede i 1977, var det første band på den danske punkscene og havde derfor stor betydning for igangsætningen af et decideret punkmiljø specielt i København og for de københavner bands' muligheder, der hurtigt opstod i kølvandet på Sods - bands som No KnoxElektrochokBrats og 
Bollocks, der alle debuterede i 1978.

Udover at spille og arrangere en række anderledes og nyskabende koncerter på gymnasier, i ungdomsklubber, i Brumleby og Rockmaskinen m.fl., udbredte Sods punken via deres fanzine "The Latest Crap From The Sods" og senere det bredere Iklipsx, da flere punkbands kom til, hvori de beskrev punkens idealer og anmeldte relevant musik.

Fanzinet "The Latest Crap From The Sods" 1978
Folkene der senere dannede punkbandet No Knox spillede også en større rolle, da de arrangerede Sods' debutkoncert, og var blandt de absolut første danske punks og meget aktive i miljøet. Også folk fra Brats spillede en rolle - specielt Eddie Haircut, der noget senere arrangerede "Concert of the Moment" (1979).

Selvfølgelig kom den store samlede indflydelse på den danske punkscene fra udlandet - rent punkmæssigt hovedsageligt fra britiske Sex Pistols og sekundært fra amerikanske Ramones m.fl., men også fra en række protopunkbands (bands der inspirerede til punken, men ikke var decideret punk selv; Velvet Underground, The Stooges, MC5 etc.).

Århusbandet Lost Kids, der debuterede i 1978, var til dels ildeset i København, da man mente, at de mere spillede en rolle som punkere end rent faktisk at være punkere, men de var ligeledes med til at udbrede punken, delvist sammen med de en anelse senere debuterende bands som KlichéDream PoliceBubs og Slim alle fra 1978.

Århus/København misforholdet skal dog tages med et gran salt da Sods f.eks. samarbejdede med Kliché's forsanger Lars Hug (sen. H.U.G.) på deres 1980 album "Under en sort sol", og Peter Peter fra Sods samarbejdede med den ene af de to forsangere i Lost Kids "Pussy Punk" (Kate Svanholm) i bandet Monomania i 1979-80.
Københavner punks på vej til Pære Punk koncert i Århus, 1978.
På billedet der er taget af Sods' manager Pierre Sales ses folk
fra både Sods, No Knox og andre af de tidligste punkbands.

Da det første danske punkmiljø ebbede ud, og Sods i 1981 skiftede navn til Sort Sol blev bandet langsomt en del af mainstreamen og populærkulturen, som godt nok er fanbaseret, men som ikke er et decideret miljø, der har en specifik historie. Fansne er spredt over musikinteresserede folk med mange forskelligartede interesser og dynamikker, uden den samme form for loyalitet, trofasthed og kollektive bevidsthed som skabte historien om punken i starten.

De fleste af de øvrige punkbands forsvandt eller muterede til nye bands.

Denne blog koncentrerer sig hovedsageligt om den københavnske punk, da det er den, jeg personligt har et forhold til. Bloggen er et subjektivt udtryk for, hvordan jeg oplever scenen, idet alle har deres egen historie og oplevelse. Jeg har dog fået inputs til forskellige indlæg fra folk fra bl.a. Brats, Bollocks, Gate Crashers, Irmgardz m.fl.

Danske punkfans, 1979. Punkstilen i
starten, som man også ser på billederne
af Sods i denne blog, var gamle herre-
jakker med badges, indsyede stramme
bukser (evt. militær eller skotskternede)
hundehalsbånd og evt. brintoveriltet hår 
med håndsæbe i for at få det til at stritte 
(gel og lign. hårprodukter var ikke op-
fundet endnu) og makeup (helt i starten 
fuld makeup - senere bare eyeliner). 
Spiked strithår dukkede op i ca. 1981/82 
og blev lavet med husblas, og hane-
kammen blev populær i Danmark i 
ca. 1982.
Væsentlighedskriteriet for hvem jeg har taget med i bloggen, er bands, der enten spillede hyppigt i Rockmaskinen eller Saltlageret, medvirkede på én af de fire store københavnske punkfestivaler eller medvirker på Pære Punk, Concert of the Moment eller Nosferatu Festival kompilationerne.

Jeg ville gerne have stoppet bloggen ved 1981, da flere af de første danske punkbands enten var forsvundet eller havde bevæget sig væk fra den deciderede punkgenre på dette tidspunkt, og da den generelle følelse blandt mange af de tidlige deltagere i miljøet var, at punken var slut, hvilket den også var internationalt set, men for at få Nosferatu Festival med strak jeg perioden til 1982.

Der er "punkede" danske bands, der debuterede i 1981/82, men de er ikke taget med her i bloggen, da de hører
til generationen, der kom efter den
første generation af danske bands, der var aktive samtidig med at den inter-nationale punkbølge foregik rundt om i verden, som denne blog koncentrerer
sig om.


De samme punkfans i 1980 - nu i leather gear! Se hvordan stilen udviklede sig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar